sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Täyteläinen lohichowder


Viime aikoina olen keitellyt keittoa keiton perään mutta minkäs teen kun ne vain maistuu niin hyvältä kylmällä säällä. Chowderit ovat jenkkilän itärannikolla tunnettuja paksuja keittoja joista kuuluisin lienee New England clam chowder, simpukoista, perunoista ja half and halfista (puolet maitoa, puolet kermaa) valmistettu, lähestulkoon muhennosmainen soppa. Toinen hyvin erilainen mutta yhtä tunnettu on Manhattan clam chowder joka taas tehdään tomaattiseen kirkkaaseen liemeen.

Tein chowderini mukaellen New Englandin versiota. Lueskelin netissä useita eri reseptejä ja lopputulos on monen chowderin summa. Simpukoiden sijaan käytin kuitenkin lohta sillä yhtäkkiä muistin erään kalahaasteen jonka itselleni olin heittänyt ja sittemmin unohtanut, ainakin lokakuun osalta. Tässä nyt vähän jälkijättöisesti mun lokakuun kalaruoka, ihanaa täyteläistä lohikeittoa lohdukkeeksi ja lämmikkeeksi viileisiin syksyn ja talven päiviin.


LOHICHOWDER

 

1 porkkana
pala juuriselleriä
1 salottisipuli
4 perunaa
2 rkl voita
2 rkl jauhoja
4 dl kasvis- tai kalalientä
5 dl täysmaitoa
2 dl herneitä, tölkistä tai pakasteena
350 g lohta
2 dl cheddar-juustoa
2 rkl silputtua persiljaa
suolaa ja mustapipuria

Kuutioi kasvikset pieniksi, selleriä saa olla määrällisesti yhtä paljon kuin porkkanaa.
Hienonna sipuli, raasta juusto ja kuutioi lohi.

Sulata voi kattilassa ja kuullota siinä selleriä, pokkanaa ja sipulia viitisen minuuttia.

Lisää jauho ja sekoita se hyvin kasvisten joukkoon. Kaada sitten joukkoon liemi ja perunakuutiot. Keitä noin 15 minuuttia kunnes kaikki juurekset ovat kypsiä.

Laita kattilaan herneet ja lohipalat ja hämmennä pari minuuttia.

Lisää lopuksi maito, juustoraaste ja persiljasilppu. Sekoittele, anna juuston sulaa ja maidon pulpahtaa pari kertaa. Mausta suolalla ja mustapippurilla.



24 kommenttia:

  1. Ihan uusi sana mulle tuo chowder, herkullisen oloinen soppa! Ei kai tähän aikaan vuodesta voi olla liikaa keittoruokia, miten sitä muuten selviäisi kevääseen..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan samaa mieltä, keitot lämmittää niin mukavasti ja niiden voimalla jaksaa taas yrittää.
      Olen nähnyt chowderia ruokalistalla vain New Yorkissa jossain delissä, silloin jäi tilaamatta mutta se jäi myös muistin sopukoihin josta sen nyt kaivelin.

      Poista
  2. Jenkeissä asuessa tuli chowderia syötyä ja tykkäsin.Vaikka täällä ovat asteet jo hieman laskeneet,niin ihan vielä eivät säät ole suotuisiva soppa-aterioille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet kyllä uskomaton maailmanmatkaaja, missä maassa et olisi asunut!

      Poista
    2. En mä ole asunut kuin Sveitsissä ,USAssa,Venezuelassa,täällä ja Suomessa tietenkin,ja jonkun aikaa Hollannissa.

      Poista
  3. Komia soppa!
    Heitäppäs muuten sitten ens kuun lopus sellainen yhteenveto sun kerran kuukaudes kalahaasteesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Määpä yritän muistaa. Nyt pitäis vielä muistaa pari kertaa kokata sellainen.

      Poista
  4. Mä oon syönyt NYC:issä kans tota clam chowderia, mutta mun mielestä se ei ollut hyvää. Lieneekö ollut jotain mautonta keittoa. Tää vaikuttaa paljon paremmalta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en oo maistanut mutta simpukat maistuu kyllä miedoilta ja jos sitä ei kunnolla mausta, niin sehän on vaan sattumia maidossa. Ei kuulosta hyvältä.

      Poista
  5. Mulle kans ihan uus nimi ja konsepti, vaikuttaa kyllä todella herkulliselta, erityisesti noin lohen kanssa. En ole kyllä yhtään simpukkaihmisiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tykkään simpukoista mutta en ehkä tässä muodossa, sellaisessa liemikeitossa ennemminkin. Lohi sopi tähän kyllä kuin nyrkki silmään.

      Poista
  6. Tuo cheddar oli todella yllättävä lisä kalakeitossa. Nannan tapaan haastan sinut tekemään koosteen kalahaasteesta - mutta vasta joulukuun jälkeen. Joulukuussa ei taida olla sillejä tarjolla ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen italialaisesta keittiöstä iskostanut sen, ettei juustoa ja kalaa sotketa keskenään. Siksi tuo juuston lisäys kuulosti niin oudolta että oli pakko kokeilla. Cheddari jota käytin ei ollut vahvaa, ihan sellaista peruskamaa. Ja makua se ei antanut juuri nimeksikään mutta teki keitosta vaan täyteläisemmän.

      Poista
  7. Kaikki keittopostaukset otetaan täällä ilolla vastaan, olen aivan keitto - ja pataruokahuumassa tällä hetkellä :)

    Olen chowdereista lukenut ulkomaalaisista blogeista, mutta en ole koskaan maistanut tai kokannut itse. Laitan tämän reseptin talteen syysiltojen iloksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä näin syksyisin keitot ja padat maistuu erityisen hyvältä.
      Tuo keitto voisi olla hyvää myös ravunlihalla höystettynä...

      Poista
  8. Ah, tuoksun voi tuntea tänne saakka! Mä olen tehnyt aina tuota tomaattipohjaista chowderia, mutta nyt sain sille nimenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle maistuis sellainenkin, postaappa se joskus!

      Poista
    2. Sinä kun tykkäät keitoista ja kalaisistakin vielä,niin tsekkaapa tämä ohje,aivan mieletön keitto!

      http://appelsiinejahunajaa.blogspot.co.il/2008/12/perulainen-kala-yriiskeitto.html

      Kuvat tosin ovat kamalia,kun postaus on ihan blogihistorian alkuajoilta...

      Poista
    3. Ihan mahtava! Kun luin noita aineksia niin mieleen tuli Thaimaassa syömäni ihana tom yum. Makumaailmat tuntuvat kohtaavan näissä kahdessa.

      Poista
  9. Juuri jotakin tällaista lämmittävää keittoa kaipaisin nyt! :) Täällä ei oikein vielä ole aloitettu soppakautta, mutta pitäisi kyllä. Jostain sellaisesta mausteisesta kurpitsakeitosta myös haaveilen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle kannattaa heitellä näitä keittoja, nyt alkoi tehdä mieli kurpitsakeittoakin :)

      Poista
  10. Sanos, kun olet nyt perehtynyt tuohon chowderiin, että jos olisit käyttänyt simpukoita, niin kuinka ne olisi laitettu tuonne mukaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niissä ohjeissa joita tätä varten lueskelin, käytettiin järjestäen tölkkisimpukoita ja ne lisättäis tuohon samassa vaiheessa kuin lisäsin lohen, ja kypsennysaikakin sama.
      Jos tekisin Manhattanin version eli keittäisin sopan liemeen, siinä käyttäisin kyllä ehdottomasti tuoreita simpukoita.

      Poista